Nuffnang



Tuesday, January 17, 2012

Berhati-Hati Dengan Orang Tua Penipu


This is a warning to those out there who are traveling on their own or even with their family or spouse.

This happened to me yesterday.

Petang semalam kat KL Sentral, berangkat barang dah, nak pegi ke tempat bas nak pegi LCCT balik Kuching. BF pulak tetibe sakit perut....

So aku duduklah dulu kat this one waiting area depan KFC sementara dia pegi ke toilet.

Tetiba this one guy approach aku, muka resah gelisah semacam. Aku dah cuak dah.

"Adik, abang tertinggal wallet dalam teksi tau, abang nak balik ke rumah kat Ampang takde duit nak bayar tambang teksi."

Ni version ringkas, cita yang dia story kat aku panjang berjela. Sampai aku jadi cuak and saspen and kesian sket.

PASTU DIA MINTAK PINJAM RM50 DAN CAKAP NANTI BAYAR BALIK.

Aku terkejut. Gila berani. Aku tipu cakap aku tak banyak duit sebab nak bayar tambang bas lagi pastu.

Dia cakap takpe, aku leh pegi ATM.

Lagi aku tersentap. Aku pun heran nape lah aku tak terpike pon dia nak tipu aku time nih.

Aku cakap aku leh spare rm10 je. Tetibe die macam bengang sket sebab aku takleh bagi banyak. (WTF NAPE AKU TAK SEDAR DOWH)

Siap mintak nombor tepon and nama aku, kononnya nak kontek aku mintak nombor akaun nanti dia bank in kan.

Aku plak mintak nombor tepon dia, dia tak bagi. NAPE LAH AKU BAGI JUGAK RM20???????


FAK FAK FAK. KENE TIPU HABIS-HABISAN. Adakah aku kene pukau? Sebab lepas aku bagi tu, dia cakap terima kasih, tepok lutut aku.

OMAIGOD.

Korang berhati-hati la. Aku obviously bukan local kat mata dia time tu. Dudok sorang-sorang pulak tu. Memang easy target. The moment dia lari dengan duit aku, balak aku balik dari toilet.

BF aku memang terkejut gile la. Pastu macam frustrated sebab benda tu berlaku time dia tinggalkan aku sorang-sorang.

Aku cuma leh bersyukur yang aku boleh tipu dia balik time tu cakap duit aku tak banyak.

 sampai je rumah, aku google pasal bsb tipu menipu ni. Rupa-rupanya, bukkan aku sorang je yang kena, ramaaaaaaaaaaaaaaiii orang dah kene. Ada yang kene makcik, abang, pakcik, semua dengan alsan yang sama: tertinggal wallet dalam teksi, duit tambang bas/teksi/tren tak cukup etc.

Ya Allah, malu tau. Orang Melayu nak tipu bangsa sendiri.

I never thought that I would be one of those who would fall for this type of scam. It's embarrassing and definitely pissing me off.

So, you honest people yang mudah bersimpati dengan orang lain, please be careful. =(


P/S: And yes, I was in KL for the weekend, but that's a whole different story.

Photobucket

1 comment:

Summer Heartbeat said...

wawa san, wuaaaaaaaaaaa!!! at least he didnt kidnap our wawa. :'(

Stuff That You Ought to Know About Too... :p

Related Posts with Thumbnails